Kui enamik õpilasi mõtleb uue keele õppimisele, määrab nende edu võime rääkida sidusalt ja ladusalt. Olgu need äriläbirääkimised São Paulos, kohvi tellimine Torinos või teatripiletite broneerimine Londonis. Oskus vestelda emakeelena kõnelejaga on enamiku õpilaste peamine eesmärk. Selle saavutamiseks peavad õpilased arendama oma spontaanset kõnelemisoskust, et neil oleks enesekindlust ja pädevust stsenaariumita olukordades täiel määral osaleda.
See postitus on sihilikult kirjutatud praktilisemaks ja pakub nelja näitetegevust, mida kõikide keelte keeleõpetajad saavad hõlpsasti ellu viia, et arendada oma õpilaste spontaanseid kõneoskusi.
Online ja offline lahendused kõnepraktika jaoks
Selleks, et muuta kõnelemise tunnid võimalikult mitmekülgseks, on Sanako selgitanud välja harjutused, mida saab teha digitaalsete keeleõppeplatvormidel, nagu näiteks Sanako Connect või klassisisesel keelelabori lahendusel (nt Sanako Study). Mõlemad nimetatud lahendused on loodud spetsiaalselt selleks, et õpilastel tunni ajal rääkimisele ja aktiivsele õppimisele kuluks rohkem aega. Sellisena sobivad need ideaalselt spontaansete kõneoskuste arendamiseks, olenemata sellest, kas õpilased töötavad näos näkku või eemalt.
Kuidas suulist tegevust ette valmistada?
Esimese asjana tuleb iga spontaanse kõneharjutuse ettevalmistamisel arvestada, et on äärmiselt oluline veenduda, et võimalusel tuleks alati kasutada sihtkeelt. On oluline, et õpetajad oleksid selle ootuse tugevdamisel järjekindlad ja ranged, vastasel juhul haaravad õpilased võimalusest emakeelele üle minna.
Kõik allpool loetletud tegevused koosnevad kaheks põhielemendist – tootmine ja kontroll. Loomulikult on spontaansete kõneoskuste arendamise keskmes loova kõne loomisele julgustamine. Samuti on oluline, et õpilastele antaks aega oma salvestatud kõne (ja kaaslaste kõne) mõtisklemiseks ja ülevaatamiseks ning kriitiliseks hinnangu tegemiseks, et mida saaks parandada.
Aega tuleb leida ka nende tegevuste kohandamiseks iga õpilase keeleoskusega. Neid kõiki saab kohandada nii lihtsaks või keerukaks, kui õpilastel vaja on. Oluline on see, et Sanako Connect võimaldab õpetajatel hõlpsasti eraldada õpilastele teatud ressursse ning määrata õpilasti ka vestluspaaridesse või rühmadesse.
1. Pildi kirjeldamine
See on lihtne ja arusaadav tegevus alustamiseks ja õppijate enesekindluse suurendamiseks. Kõik, mida vajate, on vähemalt üks hea kvaliteedi pilt – see võib olla pilt, mille olete leidnud mõne teema illustreerimiseks, või õpilase pakutud. Muidugi võib teatud oskuste või sõnavara testimiseks kasutada mitut pilti.
Sanako Connect’i abil saate pilti jagada kõigi õpilastega, kes seejärel salvestavad end vastates teie esitatud küsimustele/stiimulitele. Nagu ülalpool toodud, esitavad õpilased oma vastuseid ja vaatavad need üle ning saavad need ka salvestada rakendusse Connet, et hiljem neid üle vaadata. Ilmselgelt on soovitatav näidata õpilastele laia valikut pilte ja objekte, et nad ei saaks ennustada, mis võib järgmisena juhtuda.
See tegevus võimaldab osaleda erinevate oskustasemetega õpilastel. Algajad saavad lihtsalt kirjeldada, mida nad näevad (nt punane maja, kollaste lilledega põld), samal ajak kui edasijõudnuid õpilasi saab paluda kirjeldada, mis tunded neis tekkivad pilti vaadates või mida nende arvates kunstnik soovis selle pildiga edasi anda.
2. Kuula ja korda
Need harjutused on suurepärane võimalus tutvustada õpilastele erinevaid kõne- ja intonatsioonimustreid. Nagu nimigi ütleb. Tuginevad nad jäljendamisele, mida me õpime peaaegu kõige kohta.
Selle harjutuse puhul peab juhendaja lihtsalt helisisu ise looma või kasutama olemasolevat video-/heliklippi. Õpilased kuulavad selle sisu ja seejärel salvestavad end, püüdes võimalikult täpselt reprodutseerida. Connect’i kasutades saab salvestada eelnevalt ja seejärel õpilastega jagada või teha otseülekande. Kõik, mida vajate, on õppetunniga seotud sõnade või lausete loend.
Võib-olla on tunni kõige olulisem osa anda õpilastele võimalus kuulata ja korrata oma jäljendamist. Pärast seda, kui õpilased on vastused salvestanud, saab õpetaja kasutada Ühendust, et esitada faile korraga igale õpilasele. Või pääseb õpilane juurde oma salvestistele, et kuulata neid omas tempos ja endale sobival ajal. Neil on juba välja kujunenud oluline lihasmälu sihtkeele võtmesõnade ja -fraaside moodustamiseks – nüüd on aeg võrrelda oma kõnet originaalheliga, et näha, mida nad järgmisel korral veelgi paremini suudavad.
3. Arutelu paarides ja rühmades
Õpilaste asetamine õppeprotsessi keskesse on selle tegevuse edu võti.
Teie õpilased ja nende kõneoskused on tähelepanu keskpunktis – teie roll on kuulata ja jälgida käimasolevaid vestlusi ning anda tagasisidet, kui liigute klassiruumis (või virtuaalses keeleklassis).
Paare või rühmi saab valida individuaalselt või juhuslikult. Ja alustage sellest, et andke kõigile õpilastele üksikasjalikud juhised, et olla kindel, et nad teavad, mida nad teevad. Neil on kindlasti vaja vestlusjuhist või teavet/teksti, mida nad peaksid lugema ja seejärel arutama.
Harjutusi saab isegi kombineerida nii, et seanss algab kuulamisharjutusega (näiteks jutustamisega), millele järgneb arutelu kuuldu üle. Milline osa loost teile kõige rohkem meeldis? See on suurepärane võimalus palli veerema panna.
Püüdke julgustada õpilasti keskenduma sujuvuse suurendamisele, selle asemel, et iga sõna õigesti kirjutada. Veenduge, et kõik kasutaksid sihtkeelt ja jätkaksid ülesande täitmist, kuid osalege, kui tundub, et rühmal on raskusi ega saavuta soovitud edu.
4. Rollimängud
Rollimängud võib olla tõeliselt lõbus ja kaasahaarav viis õpitava keele ellu äratamiseks ja õpilastele reaalse elu stsenaariumidesse seadmiseks. Need võivad kergesti saada osaks paarisvestlusest, nagu eespool kirjeldatud, kus jagate õpilased erinevatesse rollidesse ja lasete neil kordamööda olla näiteks reisijuhiks, kelneriks, arstiks jne.
Kuid seda tegevust saab teha ka eraldiseisva tegevusena, kus iga õpilane on audioraamatu jutustaja, spordikuulaja, YouTube kuulsus või veebiseminari juht. Seejärel töötavad nad läbi mitmeid õpetaja pakutavaid harjutusi, et käsitleda erinevaid teemasid ja sisutüüpe. Kõike seda saab Connecti kaudu salvestada, et õpilased saaksid kuulata, kuidas nad seda osa mängivad, ja võib-olla üllatada end oma keeleoskuse kvaliteediga!
Kuidas saab Sanako Connect aidata arendada spontaanseid kõneoskusi?
Sanako Connect on võimas brauseripõhine keeleõppetarkvara, mis aitab õpetajatel parandada oma õpilaste vestlusoskusi. See võimaldab õpetajatel:
- Luua kaasahaaravaid vestlusharjutusi, kasutades laia valikut meediat, sh oma häält, helifaile, taskuhäälingusaateid, esitlusi, videoid ja muud digitaalset sisu.
- Määrata õpilastele harjutusi, mis näitavad oma ladusat oskust. Connect pakub lihtsat viisi kuulamis- ja ülevaatusharjutuste ning muude ülalkirjeldatud tegevuste loomiseks.
- Jagada õpilased kõneharjutuste tegemiseks paaridesse või väikestesse rühmadesse. Või lasta üksikutel õpilastel teha tööd, mida nad peavad tegema keskendunud keskkonnas.
- Anda õpilastele juurdepääs tegevusele/ressurssidele kõikjalt, kus on interneti juurdepääs, igal ajal ja mistahes seadmest, sh sülearvutist, Chromebookidst, tahvelarvutist või nutitelefonist.
- Andke üksikajalikku tagasisidet Sanako Connect funktsioonidega. Õpilased näevad kohe, mida on vaja parandada. Seejärel saavad nad algset heli uuesti kuulata ja täiendavaid katseid salvestada.
Kui soovite rohkem teada saada Sanako spetsiaalsetest keeleõppelahendustest, klõpsake siia, et külastada lahenduse veebilehte.